Ministerrådet har i dag vedtaget rådskonklusioner, der støtter et initiativ udviklet af det danske formandskab. Initiativet pålægger ministrene i de såkaldte COMPET- og ECOFIN-rådsformationer at overvåge og drøfte gevinster og omkostninger for virksomheder og offentlige myndigheder ved ny EU-lovgivning under forhandling, på tværs af alle politikområder og rådsformationer. Målet med initiativet er at opnå de tilsigtede gevinster ved EU-lovgivning med et minimum af omkostninger og byrder. Ministerrådet besluttede også, at overvågningen og drøftelserne skal være baseret på en oversigtstabel, der giver overblik over de økonomiske konsekvenser af EU-forslag.
Stephanie Lose, økonomiminister og formand for Rådet for Økonomi og Finans (ECOFIN), siger:
En ny arbejdsmetode i EU med overvågning baseret på et overblik er afgørende for at minimere omkostningerne, samtidig med at de tilsigtede gevinster opnås, og for at nå EU's mål om byrdereduktion. Vi skal sikre, at byrderne fra nye lovforslag ikke ender med at gøre bestræbelserne på at reducere byrder fra en eksisterende lovgivning med EU’s forenklingspakker til skønne spildte kræfter. Vi kommer ingen vegne, hvis vi reducerer eksisterende byrder med den ene hånd, mens vi introducerer nye byrder med den anden hånd.
Europæiske politikere har hidtil manglet et basalt overblik over de økonomiske konsekvenser af ny EU-lovgivning. Ingen EU-institutionen har systematisk overvåget de totale gevinster og omkostninger ved de EU-forslag under forhandling.
Marie Bjerre, europaminister og formand for Rådet for Almindelige Anliggender (GAC), hvor rådskonklusionerne formelt blev vedtaget i dag, siger:
Det danske formandskab har fjernet unødigt bøvl og bureaukrati flere steder, men vi er ikke i mål. Nu handler det om at holde kursen. Og derfor er jeg glad for, at vi i dag har vedtaget rådskonklusioner på netop forenklingsdagsordenen, som skal være med til at give os bedre overblik over de økonomiske konsekvenser af ny EU-lovgivning i fremtiden og reducere byrder - til gavn for vores virksomheder og for Europa
Det danske formandskabsinitiativ kan bidrage til at løse et europæisk problem, der er blevet påpeget i bl.a. Draghi-rapporten fra 2024: At mængden af ny regulering i EU vokser hurtigere end i andre sammenlignelige økonomier, og at bestræbelserne på at reducere byrder fra den nuværende EU--lovgivning og byrderne ved ny EU-lovgivning hidtil har haft begrænset effekt. Spørgsmålet er også blevet rejst af stats- og regeringscheferne i Det Europæiske Råd (DER). I DER-konklusioner fra oktober 2025 opfordrede DER bl.a. til en indsats på alle niveauer "der drastisk reducerer, som et hastespørgsmål, administrative, regulatoriske og rapporteringsbyrder for erhvervsliv, herunder SMV'er, og offentlige myndigheder", til at Kommissionen og medlovgivere "undgår overregulering og introduktion af nye administrative byrder, især for SMV'er, i hele lovgivnings- og implementeringsprocesserne på alle niveauer", samt "lovgivningsmæssig og regulatorisk tilbageholdenhed".
Oversigtstabellen viser, at vedtagelsen af de nye EU-lovforslag for europæiske virksomheder – ud over betydelige engangsudgifter i form af omstillingsomkostninger – vil medføre nye løbende administrative omkostninger på omkring 1,4-1,5 milliarder euro samt løbende øvrige efterlevelsesomkostninger på ca. 11,9-19,6 milliarder euro. For offentlige myndigheder vil vedtagelsen af forslagene medføre omkring 119-140 millioner euro i løbende administrative omkostninger og 2,1-9,2 milliarder euro i løbende øvrige efterlevelsesomkostninger oven i store omstillingsomkostninger. De samlede omkostninger kan være vurderet for lavt, da Kommissionen nogle gange ikke laver konsekvensvurderinger af lovforslag eller kun laver delvise analyser. Oversigten er baseret på alle data om lovforslag, der er under forhandling i EU-systemet frem til 8. oktober 2025. Oversigten er baseret på offentlige data i Kommissionens konsekvensvurderinger af individuelle lovforslag.
Rådet for Konkurrenceevne (COMPET) drøftede spørgsmålet om stigende byrder fra EU-lovgivning og hvilke strukturelle ændringer, der er nødvendige for at reducere byrderne under Ministerrådets forhandlinger på deres møde 8. december. På mødet i Rådet for Økonomi og Finans (ECOFIN) 12. december hilste EU-landene generelt oversigtstabellen velkommen og havde deres første diskussion af de økonomiske konsekvenser af EU-lovgivning baseret på oversigtstabellen.
Rådskonklusioner fastslår, at: